ازمایش صوت(17/9/95)

از دانش اموزان خواسته شد با کمک دفتر -کش و مداد  ازمایش صوت زیر و بم را انجام دهند.سپس آزمایش تکمیلس مربوط به این بخش کتاب انجام شد

در فصل صدا از کتاب علوم دوم ابتدایی به ساختن تلفن برای انتقال صدا اشاره شده است . برای ساختن این تلفن به مقداری نخ ، لیوان یکبار مصرف یا قوطی خالی کنسرو و گیره نیاز هست .
اگر از قوطی های خالی کنسرو استفاده می شود باید به این نکته توجه کرد که هنگام باز کردن قوطی لبه های تیز قوطی کاملا کوبیده شود تا خطری کودکان را تهدید نکند . سپس با استفاده از یک جسم نوک تیز سوراخی را در ته لیوان یا قوطی ایجاد کنید . یک سر نخ را از سوراخ رد کرده و به گیره گره بزنید . با سر دیگر نخ هم همین کار را انجام دهید .

صدا چگونه منتقل می شود ؟
هنگامی که شخصی در لیوان صحبت می کند امواج صوتی سبب ایجاد ارتعاش در ته لیوان می شود . در نتیجه ته لیوان شروع به حرکت با سرعتی برابر ۰۰۱/۰  بار در ثانیه به جلو و عقب می کند . این ارتعاشات به نخ بسته شده در ته لیوان انتقال می یابد . بنابراین ته لیوان دوم هم بر اثر این ارتعاشات ناشی از امواج صوتی شروع به حرکت به جلو و عقب با سرعت خیلی بالا می کند . در نتیجه شخص دوم می تواند امواج صوتی که شخص اول فرستاده است را به راحتی بشنود . وقتی که رشته نخ سست باشد صدا سیر لازم را در نخ ندارد و هنگامی که نخ کشیده و محکم باشد امواج صوتی به راحتی با ایجاد لرزش در نخ انتقال می یابند .

 

لطفا نظرات ارزشمند خود را در کادر زیر وارد نمایید