ترس کودکان

چهارشنبه دی 22

ترس از تاریکی در کودکان

یکی از مشکلات عمده بچه‌ها ترس از تاریکی است. در این مقاله به بررسی ترس‌های شایع در کودکان می‌پردازیم؛

برخی از روانشناسان معتقدند ترس‌های کودک در سن زیر 5 سالگی، بیشتر از هر زمان دیگری رخ می‌دهد چرا که در این سنین قوه تخیل کودکان بسیار بالاست و کودک در این سن قادر به تشخیص تخیل از واقعیت نیست. یک سایه در گوشه تاریکی از اتاق خواب کودک می‌تواند به راحتی تبدیل به یک جانور سه سر شود! با توجه به اینکه کودکان قوه تخیل خود را در شب بیشتر به کار می‌اندازند بنابراین آنها در شب آسیب پذیر‌ترند.

ترس از تاریکی از کجا منشا می‌گیرد؟

یکی از بیشترین عوامل ایجاد ترس در کودک تلویزیون است، چرا که صداها و تصاویر تلویزیون، بیشتر از هر عامل دیگری می‌تواند ذهن کودکان را تحت تاثیر قراردهد.ایجاد جلوه‌های ویژه فیلم‌هایی که در آنها، حیوانات حرف می‌زنند و اسبهای تک شاخی که پرواز می‌کنند می‌تواند به تخیلات کودک رنگ واقعیت ببخشند ممکن است در کارتونها و فیلمها این موجودات بامزه و زیبا لذت‌بخش باشند ولی در دیگر برنامه‌هایی که موجودات عجیب و غریب صداهای وحشتناکی از خود در‌می‌آورند به همراه موزیک‌هایی که اتفاقات ساده را ترسناک جلوه می‌دهند، بدون شک تاثیر زیادی بر کودکان خواهند‌ گذاشت.

از دیگر موارد ایجاد ترس در کودک، تصاویر کتاب‌ها، داستان‌ها و بازی‌های ترسناکی است که باعت می‌شود کودک در مورد آنها فکر کند و مسلما در تاریکی این افکار موجب ایده ‌پردازی ترس در کودک می‌گردد.

روش‌های کمک به کودک برای غلبه بر ترس از تاریکی

 

دادن قوت قلب به کودک:

با کودک خود در مورد آنچه که او فکر می‌کند یا احساس می‌کند که در تاریکی می‌بیند صحبت کنید و با او با احترام برخورد کنید و به او اطمینان دهید که ترس او طبیعی است و وقتی که او بزرگ شود این ترس‌ها کمتر خواهد‌شد. از گفتن این جمله که ترس او احمقانه است خودداری کنید چرا که این گفتار در کودک شما احساس شرمندگی و گناه به وجود می‌آورد و در نهایت باعث می‌شود کودک راجع به ترسهایش با شما صحبت نکند.

ایجاد احساس امنیت و راحتی در کودک:

مهمترین کاری که شما می‌توانید انجام دهید آن است که حمایت خود را از کودک، به نمایش بگذارید توجه داشته‌ باشید، به کودک خود نشان دهید که تحت حمایت شما قرار‌ دارد، این کار احساس امنیت را در کودک بالا می‌برد پس به او بگویید که نیاز به نگرانی نیست و همه چیز در خانه امن است و هیچ چیز نمی‌تواند به او آسیب برساند.

جلوگیری از افزایش ترس:

اگر فرزند شما از این می‌ترسد که در خانه یا زیر تخت هیولا وجود دارد باید از تقویت این ترسها جلوگیری کنید شاید این ترس، با یک بازی بیشتر تقویت شود. این گونه ترس‌ها حاصل تخیل کودکان است که آن‌ها را، واقعی تصور می‌کنند. بازی‌ها و داستان‌های ترسناک، ترس کودک را تشدید می‌کند.

لطفا نظرات ارزشمند خود را در کادر زیر وارد نمایید