درمان اختلالات دیکته نویسی

 

 کتاب: درمان اختلالات دیکته نویسی

خرید کتاب از: www.ashja.com - کتابسرای اشجع

دکتر مصطفی تبریزی در کتاب " درمان اختلالات دیکته نویسی " اشاره به سؤالاتی نموده اند که در برابر مواجهه معلم با دانش آموزش که با مشکل دیکته نویسی روبروست ، بیان می شوند . ایشان در برابر راه حل هایی که معلمان در برابر این مشکلات اتخاذ نموده اند ، بیان می دارند :

.... نصیحت و سرزنش به نتیجه ی مثبتی نخواهد انجامید اما اگر دانش آموز درس مورد نظر را بارها و بارها تمرین کند و شکل صحیح کلمه را بارها و بارها بنویسد ، و یا آن کلمه را بارها و بارها در داخل یک جمله به کار ببرد ، البته که با توجه به استعداد خویش ، نوشتن صحیح کلمه را خواهد آموخت و امکان اشتباه مجددش کاهش خواهد یافت . اما آیا تمرین های مکرر باعث یادگیری کودک در واژه های ویژه ای که تمرین کرده است ، می شود ؟ آیا این یادگیری به سایر درس ها و واژه ها نیز انتقال می یابد ؟ آیا برای یادگرفتن تمام واژه های تازه ، دانش آموز باید به همان میزان تلاش و تمرین و تکرار کند ؟ آیا راه حل ساده تر و مطمئن ترین وجود ندارد ؟

واقعیت این است که انواع اشتباهاتی که کودک مرتکب می شود از یک نوع و یک سنخ نیستند تا بتوان با اتخاذ یک روش همه ی آن اشتباهات را از بین برد و به پیشرفت وی اطمینان یافت .

برای دستیابی به یک راه حل ساده و امیدوار کننده ، بهتر است ابتدا با اجرای آزمون هوشی ، از طبیعی بودن هوش کودک اطمینان حاصل نماییم . اگر کودک در سایر درس ها و فعالیت هایش مثل سایر کودکان معمولی باشد ، به اجرای آزمون هوش نیاز نداریم . بعد از اطمینان از عادی بودن هوش دانش آموز باید اشتباهات دیکته های متعدّد دانش آموز را از روی دفتر دیکته وی یادداشت کنیم . به عنوان مثال اگر دانش آموز تا به حال 10 دیکته نوشته است ، تمام اشتباهاتی را که در آن دیکته ها مرتکب شده ، یادداشت کنیم و علت یا علل آن اشتباهات را بیابیم . برای بررسی عینی تر ،‌فرض می کنیم دانش آموزی در دیکته هایش مجموعاً شصت و پنج غلط داشته است . سپس آن شصت و پنج کلمه ای را که نادرست نوشته است و هم چنین دیکته ی صحیح همان کلمات را به این صورت یادداشت می کنیم : 

( در این قسمت 65 مثال آورده شده است ، من از هر نوع اشتباه یک مورد برای شما آورده ام )

 

           غلط                            درست                         نوع اشتباه

          منزور                           منظور                           حافظه دیداری

       مسباک                          مسواک                      حساسیت شنیداری

        تجربها                           تجربه ها                         آموزشی

         نهنفته                           نهفته                           دقت

                                            بابا                              وارونه نویسی

   ( جا انداخته است )                آمد                               حافظه شنیداری

                                           دید                             قرینه نویسی

           مارد                           مادر                             حافظه ی توالی دیداری

                                      رستم و سهراب                  نارسا نویسی 

       جانه                              خانه                           تمیز دیداری - دقت

 

     ..........اولین کار مربی و درمانگر این است که غلط های دیکته ی دانش آموز را یادداشت کرده ، تجزیه و تحلیل نماید و سپس نوع غلط ها را دسته بندی کند و با توجه به این که فراوانی غلط های دیکته ی دانش آموز به کدام یک از انواع غلط ا مربوط می شود ،‌برای درمان آن یک برنامه طراحی نماید . 

شما مامان و باباهای مهربون میتونید این کتاب و تهیه و حسابی ازش استفاده کنید :)

لطفا نظرات ارزشمند خود را در کادر زیر وارد نمایید